Håll koll på marknadsföringslagarna

Om du vill marknadsföra ditt företag behöver ha stenkoll på vad du får och inte får göra. Allting är inte svart och vitt, det finns kryphål likaväl som det finns lagar som många företag väljer att ignorera fastän det kan leda till dryga böter. Det går alltså inte att tänka att bara för att ett företag har gjort så, kan du också göra det. 

Dolda kostnader

Det är populärt att dela ut goodiebags och erbjuda produkter med företagets logga på. Det är lätt och billigt att trycka upp t-shirts eller paraplyer med företagsnamnet på. Men det gäller också att dessa varor som du ger bort faktiskt är gratis. Du kan inte komma och kräva pengar för dem sedan eller ha dolda kostnader. Förr var det vanligt att erbjuda gratis produkter och helt enkelt ”glömma nämna” att du behöver betala en fraktavgift på 70 kronor för att få hem produkten. Sådana kostnader är helt okej, såvida du är duktig på att informera om dem.

Sociala medier

Det är på just Facebook och Instagram samt bloggar som marknadsreglerna bryts mest. Det gäller just när du ska skapa en tävling för dina kunder på sociala medier. Många företag på nätet ber dig gilla eller dela deras sida för att tävla om en produkt som kommer att lottas ut slumpmässigt. Det får man inte göra eftersom det räknas som ett lotteri. Lotteri kräver tillstånd och de kan inte ges till privata eller företag. En tävling måste uppfylla de här kraven för att vara godkänd enligt svenska marknadsföringslag:

  1. Personen som vill delta måste prestera något: skriva en slogan för produkten eller motivera varför just de ska vinna. Om prestationen anses vara för lätt kan det räknas som lotteri och bryter mot marknadsföringslagen.
  2. Du kan inte tvinga deltagare att dela ett inlägg eller tagga sina vänner för att delta. Här är det majoriteten av företag som fallerar. Det är ju bästa sättet för dig att sprida information om ditt företag men din reklam ska inte tvingas på andra personer eller någons tidslinje.
  3. En jury ska utse en vinnare, du får inte lotta fram någon. Juryn ska gärna motivera varför en viss person har vunnit.
  4. Tävlingen ska ha ett slutdatum och det ska stå när vinnaren utses och hur det presenteras på sajten.